EuropasKniv.jpg

Europas Kniv


Göteborgs Stadsteater

Den judiske litteraturprofessorn Milton Hindus söker upp den kontroversielle författaren Louis-Ferdinand Céline i danska Korsör i juli 1948. Här lever Céline i exil med sin hustru Lucette, rädd för att lönnmördas av fransmännen som anklagar honom för antisemitism och medlöperi med nazisterna. Milton söker en förklaring av Céline. Men sanningen är aldrig enkel.

Björn Runge är det äkta och täta spelets mästare. Nu regisserar han sitt nyskrivna drama som tar upp Europas historia och den framväxande fascismen. Ett formstarkt möte mellan film och teater där Jakob Eklund, som Céline, på filmduk möter Kim Theodoridou Bergquist och Rasmus Lindgren på scen.

WRITTEN BY Björn Runge
DIRECTED BY Magnus Carlsson
CONCEPTUAL DIRECTOR Björn Runge

CAST Jakob Eklund, Kim Theodoridou Bergquist, Rasmus Lindgren
COSTUME & SCENOGRAPHY Peder Freiij
MUSIC Linda Spjut
MAKE-UP Elisabeth Wigander
LIGHT Max Mitle
SOUND Jesper Lindell
DRAMATIC ADVISOR Sisela Lindblom

celine-2.jpg
161109_Rasmus_004.jpg
pressbild3-808.jpg

BJÖRN’S THOUGHTS

Ever since I as a young man read Louis-Ferdinand Céline's novel (a Christmas present from Roy Andersson 1982), I have been fascinated by Céline’s life and works. Over the years, I believed I had come to grasp the driving force behind his exceptional use of language. And after reading Milton Hindus' book, Crippled Giant, about his visit to Céline and his wife (and cat Bébert), I summoned the strength to write a play about their encounter in the summer of 1948, at Céline's rental cottage close to the small Danish town of Korsør.

In my opinion, Céline was deeply traumatized after participating in World War I. He was a front soldier in some of the most bloody battles and, of course, marked for life by these experiences. Oddly, this is seldom taken into account when Céline is dismissed for some of his questionable opinions. One third of his generation, around six million young Frenchmen died in the muddy trenches. And their enemies on the other side of the  minefields were no less traumatized when they later repeated their formative experiences: violence and blood.

One day, I hope write a novel extending the story that led to the play I wrote for the Gothenburg Municipal Theater, Europe's Knife.

The title was inspired by Zygmunt Bauma who wrote: "The history of Europe is a knife with its’ blade turned into the future."

Skogarna som omger det röda huset, är märkliga och mystiska. Här gick han långa promenader med en tysk vakthund som blivit kvar sedan kriget, de räddade hunden från misshandel av danska bönder. Bess döpte han schäfern till.

Skogarna som omger det röda huset, är märkliga och mystiska. Här gick han långa promenader med en tysk vakthund som blivit kvar sedan kriget, de räddade hunden från misshandel av danska bönder. Bess döpte han schäfern till.

I det här huset bodde Céline och Lucette under somrarna i Korsör. De var omgivna av havet och skogen och stora äppelodlingar. Inte långt från staden Korsör. Céline tyckte danskarna, som han kallade för Baltiska Sjörövare, var urusla på matlagning: A…

I det här huset bodde Céline och Lucette under somrarna i Korsör. De var omgivna av havet och skogen och stora äppelodlingar. Inte långt från staden Korsör. Céline tyckte danskarna, som han kallade för Baltiska Sjörövare, var urusla på matlagning: Allt smakade likadant.

En dramatisk kuststräcka ligger ett stenkast från huset. Jag tycker dramatiken i bilderna återspeglar något i Célines psyke under den här tiden. På flykt undan en dödsdom i Frankrike. Hållen som en gisslan i ett nordligt land. Överlevnad.

En dramatisk kuststräcka ligger ett stenkast från huset. Jag tycker dramatiken i bilderna återspeglar något i Célines psyke under den här tiden. På flykt undan en dödsdom i Frankrike. Hållen som en gisslan i ett nordligt land. Överlevnad.

Previous
Previous

Jag Är En Annan Nu - 2018

Next
Next

Gellhorn & Hemingway - 2015